Det har varit mycket om den nya sjöfyllerilagen i dagarna. Har twittrat en del själv. Det är en intressant debatt på många sätt. Lagen i sig verkar bygga mycket på estetik: att det ska vara samma promillegräns till sjöss som på land. Det är inte sagt som kritik. Symmetri är viktigt för människor. Säkert för riksdagsmän också.
Det jag framför allt började fundera på var dock detta:
1. Varför är vänstern så dålig på att vinna frågor? Varför är vänstern så dålig på att vara populär? I sjöfylleridebatten finns en del av svaret: raljerandet med Ulf Brunnbergs och Bert-Åke Vargs usla argument startade utan någon som helst tanke på ifall några fler kunde tycka som de. Det kan det: minst 170 000 båtägare i alla fall. Att någon skickar fram en usel budbärare, betyder inte att det inte finns en vettig opinion under. Det är kardinalfel att tänka att man argumenterar med en enskild opinionsbildare. Man ska argumentera med de han eller hon representerar, som berörs av debatten - om det är rätt tillfälle att försöka påverka dem. Vänsterkulturen säger tvärtom att man ska "vinna" en debatt "mot någon", eftersom den har "fel" och man själv har "rätt". Det är ju inte en siffra rätt i det där. Det är i alla fall inte opinionsbildning.
Visst, en Twitterskämtare i mängden behöver inte bry sig om ifall han eller hon blir persona non grata i småbåtshamnen. Men det festliga hånandet kom också från människor som i vanliga fall brukar ha ambitionen att driva någon slags opinion.
2. Från lobbyinghållet är det ett klockrent exempel på hur man dödar en fråga genom att skicka fram fel budbärare. Överdrifterna från Brunnberg och kompani gör det omöjligt att diskutera frågan seriöst ett tag framöver. Ingen riksdagspolitiker ömmar för att rika Stockholmare ska få grogga i fred. En småländsk seglare, bordad av Kustbevakningen långt ut på öppet vatten, hade varit en helt annan ingångshistoria och lett till en helt annan diskussion. Det hade räckt långt bara med andra "kändisar" - det är faktiskt svårt att tänka sig en töntigare sammansättning än den i debattartikeln i SvD. De vanliga båtägare som ifrågasätter den nya promillegränsen lär vara duktigt förbannade på Göran Gabrielssons känsla för PR just nu.
3. Ibland vill man ha mer av Jan Myrdalsk vänsterkritik av offentlig byråkrati - en kritik som ju är besläktad både med nyliberala teorier om hur offentliga organisationer strävar efter att maximera sina budgetar och verksamhetsområden, och med grundläggande marxistiska antaganden om materiella intressen. Det är helt enkelt inte särskilt konstigt att Kustbevakningen är eld och lågor över att ha fått ökade arbetsuppgifter och befogenheter. Ändå får de vara sanningsvittnen i alla artiklar om den nya lagens goda resultat. En del journalister behöver bli mindre cyniska. Andra skulle faktiskt behöva bli lite mer.
2012-08-08
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
ALLA skall vara nyktra ombord
SvaraRadera0-tolerans gäller
Enl nya sjölagen gäller nykterhet för ALLA ombord då dessa i fritidsbåtar kan anses utföra eller komma att utföra uppgifter för säkerhet ombord. OCH detta tillägg gäller hela tiden ombord inte bara då båten är på väg alltså även i hamn och till ankars. Fylleri dvs över 0,2 är alltid förbjudet ombord för alla dygnet runt. Ligger man i gästhamn och går på restaurang får man INTE gå ombord innan promille halten sjunkit under 0,2. Polisen och Kustbevakningen (som har polismanns befogenhet) har rätt att göra "husrannsakan" på natten på båtar i gästhamnar och kontrollera promillehalten (enl polislagen).
Alla är fulla vid 1glas vin. Synd bara att det i riksdagens väggar krökas friskt, men är man politiker så står man väl över folket.
SvaraRaderaJonas. Du svartmålar artisterna, men varför med flit väljer du bort Gärde/SBU?
Bakom SBU ca 170.000 medlemmar så det är således precis tvärtom, många båtägare är förbannade på lagen och sakliga moralister som ska detaljstyra utan sakliga grunder (av är dina?) Ser bara en vilt svingande fostringspekpinne från dig.
Hej Jonas. hoppas vi inte kom på fel kant? Jag tolkar dig som att du är tveksam till lagen, men att de starka argument mot lagen, även fakta, inte riktigt har gått hem hos dig?
SvaraRaderaEn viss skepsis kanske?. Hoppas inte du blev stött av mitt tidigare inlägg, och toppen om du kan läsa på om denna vansinniga resursslösande lag. En fantastisk vitbok finns att hämta hos båtfolket.se. Trevlig helg/Ola