2011-12-09

Det långa drevet

Det finns inga spärrar för hur man kan skriva om politiska utspel från Håkan Juholt nu. En slags hämnd för att han inte hade vett att avsluta bostadsdrevet med att avgå, får man tro.

Expressen kallar förslaget om mobiltelefoni i hela landet för en dundertabbe, trots att han egentligen bara säger att lagen om elektronisk kommunikation ska efterlevas (läs den själva). Maria Crofts i DN citerar "branschfolk" och förfasas över att projektet skulle kosta 30 miljarder. Ja, "branschfolk" - det är väl bland annat de som skulle tvingas betala? Som att bygga en analys av sexköpslagen på ett samtal med de största torskarna.

Och sedan när blev 30 miljarder - om siffran nu stämmer, den kommer säkerligen inte från någon förespråkare av förslaget - en astronomisk summa i nationalekonomiska sammanhang? När staten sålde delar av Telia fick man 60 miljarder rakt ner i fickan.

Det lilla kotteriet av borgerliga lattejournalister har dessutom missat att kritiken mot dåligt mobilnät är utbredd och högljudd ute i landet. Enbart den som tror att Sverige slutar vid Stockholms tullar kan tro att förslaget om mobiltäckning till alla hushåll har uppstått i Håkan Juholts egen hjärna.

I hatkampanjen mot Juholt ingår nu också att säga att han har pudlat i frågan, fastän han bara tycks ha förklarat för de som spelar idioter att det inte handlar om att kunna nås när man är på fjälltur vid norska gränsen. Men det är väl det som är "landet" för Niklas Svensson - en fjälltur i påsk. Det bor väl ingen där ute?

3 kommentarer:

  1. Jag konstaterar att journalister i allmänhet har väldigt svårt för Juholt. Och de har svårt att skilja sina personliga preferenser från det de skriver. Kanske man till och med kan säga att de inte ens vill skilja på sina personliga åsikter och innehållet i sina artiklar, utan snarare att det blandas till en slags röra, vars grundkomponent är ovilja mot just Juholt.

    Jag konstaterar också att Juholt själv synes tämligen oberörd över journalisternas kveruleranden, eftersom han är klok nog att veta att de aldrig kommer stå på hans sida. Det handlar om politik, och journalisterna delar samma politiska åskådning som hans motståndare i Alliansen.

    Och jag noterar att anti-Juholt artiklarna i DN, SVD, Expressen, Aftonbladet börjar slira mer och mer i argumentationen. I den mån det är möjligt, för argumentationen har aldrig varit särskilt bra.

    Det gäller även "reportagen" om Sossarnas ständiga kris och Juholts totala inkompetens som förmedlas av SVT, SR och TV4.

    Media har börjat tappa greppet om Juholt, och de vet om det. Inflationen (det ständiga tjatet om Juholt) äter upp artiklarna och reportagen helt enkelt - och kvar står Juholt.

    SvaraRadera
  2. Fan vad positiv du var då. Håller tummarna för att det sista är sant.

    SvaraRadera
  3. Medierna har alltid hatat socialdemokrater som har VARIT socialdemokrater. Det fanns en tid då S kunde strunta i sådant - de hade tillgång till en förstklassig offentlighet själva, i form av en mobiliserad arbetarrörelse. Nu har de inte det längre - den tvingades man göra sig av med som ett pris för regeringsmakten (även om det tog lång tid, den var seglivad!).
    Alltså kan de inte längre strunta i vad media säger. De tvingas antingen anpassa sig - eller skapa egna media på nytt. Klarar de det?

    SvaraRadera