Det börjar få ett löjets skimmer över sig, alliansens prat om att
situationen i dagens skola fortfarande är sossarnas fel. Hur långa
mandatperioder behöver de, femton-tjugo år?
Jan Björklund har pratat
länge om att vända atlantångare. Fredrik Reinfeldt anslöt i början av
veckan och förklarade att de elever som testades i senaste
Pisa-undersökningen var de sista som går helt och hållet efter den gamla
grundskolans läroplan. ”De har alltså inte mött någon av alliansens
reformer”, sa statsministern.
Men läroplanen är ju inte allt. Regeringen styr också över
resurserna, lärarutbildningen och det fria skolvalet, som inte ens
Skolverket tvekar att skylla sämre resultat på. Många skolelever hade
redan kunnat ”möta reformer” som gjort skolan mer likvärdig – om
regeringen hade velat.
I opposition lät självklart allianspolitikerna annorlunda om
politikens makt. Som Jan Björklund i Göteborgs-Posten 28/9 2004: ”Under
de senaste sex åren har Thomas Östros varit utbildningsminister […]
under dessa sex år har krisen fördjupats. […] Östros kommer att få finna
sig i att bli bedömd inte efter vilka avsikter han kan tänkas ha haft,
utan efter vilka resultat han har uppnått.” Och så räknar Björklund upp
siffror som pekar åt fel håll. Efter sex år. Nu har han själv åtta som
statsråd, och anser sig helt utan ansvar.
Varje gång Sverige fallit dåligt ut i en internationell jämförelse,
har Jan Björklund börjat prata om att orsaken ligger i något som han
ännu inte hunnit med. Sålunda var ”studiedisciplinen” av fundamental
betydelse för skolresultatet innan 2007, då lärarna fick rätt att
beslagta mobiltelefoner och flytta på bråkiga elever – därefter icke.
Och ”läraryrkets status” var jätteviktigt ända fram till i fjol, då
nedslående rapporter kom slag i slag: om löner som var bland de lägre i
OECD, om avhopp från nya lärarutbildningen och om att folk hellre
rekommenderade sina barn att bli snickare än lärare. Nu talar Jan
Björklund allt oftare om att mycket nog blir bättre om skolan
förstatligas. Felet på svensk skola är alltid detsamma: en grej han inte
berättat om förut.
Det går naturligtvis att vända skolresultat snabbt – om man väljer
att ha en politik som fungerar också på kort sikt. (Det bör man nog,
eftersom det är livs levande barn vi pratar om.) I Norge råkade man ut
för ett bottennapp i Pisa 2001, men hade vänt det redan efter fem-sex
år. Det går i linje till exempel med den McKinsey-rapport från 2010 som
säger att det går att göra ”betydande framsteg” på ”sex år eller
mindre”.
Oppositionen ska naturligtvis inte lägga alltför mycket kraft på en
debatt om långsamhet. Grundproblemet är att regeringen saknar politik
för att förbättra skolresultaten, inte att det kommer att dröja innan vi
märker det. Tyvärr är nog en diskussion om ”resultat” ett symptom på
ganska stor enighet mellan regering och opposition (utom V) kring
politikens innehåll. Och på att skolforskningen har en så stark position
– lärarfacken uttrycker ofta en önskan om mindre politik och fler
överenskommelser om ”rätt” riktning. Men i grund och botten skär ofta
samma idékonflikter genom skolpolitiken som genom andra områden. Det
borde komma fram oftare.
(Ledare publicerad i Flamman 30 jan.)
2014-01-31
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar